سخنان دکتر شریعتی + متن پیام درگذشت ایشان

سخنان دکتر شریعتی + متن پیام درگذشت ایشان

در این مقاله از سیگنال، چندین پیام درگذشت دکتر شریعتی را گردآورده‌ایم. سالگرد این مناسبت، 29 خردادماه هر سال است که می‌توانید در این زمان، از مطلب مقابل برای ارسال پیامک تسلیت به دوست‌داران ایشان، استفاده کنید.

برخلاف دیگر جوانان، علم و آگاهی علی شریعتی به آموخته‌هایش در دوره دبیرستان و دانش سرا محدود نمی‌شد. وی با شوقی بسیار در محضر پدر فاضلش به کسب علم واقعی پرداخته است. ایشان در آن سن و سال به آگاهی های چشمگیری دست یافته بودند که تحصیلات درسی، اعتبار چندانی در برابر آن آموخته‌ها نداشت. دکتر علی شریعتی با تلاش خستگی ناپذیر خود، شب‌ها تا صبح سرگرم خواندن و نوشتن بود و روزها بعد از مدت کمی استراحت، به سخن گفتن می‌پرداخت.

پیامک‌هایی که در این مطلب آورده شد، نیایش‌ها و آثار ادبی دکتر شریعتی هستند.

متن پیام درگذشت دکتر شریعتی

 

زندگی دکتر علی شریعتی

علی شریعتی مزینانی (۲ آذر ۱۳۱۲ – ۲۹ خرداد ۱۳۵۶) معروف به دکتر علی شریعتی معلم تاریخ، سخنران، نویسنده، اسلام شناس، جامعه شناس و پژوهشگر دینی ایرانی بود. وی از فعالان و نظریه پردازان مذهبی و سیاسی انقلاب اسلامی ایران بود.

شریعتی دیدگاه جدیدی در مورد تاریخ و جامعه شناسی ایران ارائه کرد. او بازگشت به تشیع واقعی و انقلابی را نیرویی برای عدالت اجتماعی می دانست.

شریعتی متفکری مسلمان بود که در عین حال به برخی باورهای دینی انتقاد داشت. به ویژه تشیع صفوی را مظهر یک سنت تحریف شده می دانست و آن را خرافی، تقلیدی و جبرگرایانه توصیف می کرد.

او درباره حاکمیت مذهبی معتقد بود:

“اول باید ببینیم حکومت مذهبی چیست؟ حکومت مذهبی رژیمی است که در آن به جای رجل سیاسی، رجل مذهبی (روحانی) مقامات سیاسی و دولتی را اشغال می‌کنند و به عبارت دیگر حکومت مذهبی یعنی حکومت روحانیون بر ملت. آثار طبیعی چنین حکومتی یکی استبداد است، زیرا روحانی خود را جانشین خدا و مجری اوامر او در زمین می‌داند و در چنین صورتی مردم حق اظهار نظر و انتقاد و مخالفت با او را ندارند. یک زعیم روحانی خود را به خودی خود زعیم می‌داند، و نه به اعتبار رای و نظر و تصویب جمهور مردم.

بنابراین یک حاکم غیرمسئول است و این مادر استبداد و دیکتاتوری فردی است و چون خود را سایه و نماینده خدا می‌داند، بر جان و مال و ناموس مردم مسلط است و در هیچ گونه ستم و تجاوزی تردید به خود راه نمی‌دهد، بلکه رضای خدا را در آن می‌پندارد. گذشته از آن، برای مخالف، برای پیروان مذاهب دیگر، حتی حق حیات نیز قائل نیست. آن‌ها را مغضوب خدا، گمراه، نجس و دشمن راه دین و حق می‌شمارد و هرگونه ظلمی را نسبت به آنان عدل خدایی تلقی می‌کند. خلاصه حکومت مذهبی همان است که قرون وسطی کشیشان داشتند و ویکتور هوگو آن را به‌دقت ترسیم کرده‌است.” 

شریعتی علاوه بر شهرت در مشارکت در انقلاب ایران، به خاطر سابقه احیای دین و سنت در جامعه و سخن گفتن علیه نظام سلطنتی وقت نیز شهرت داشت.

از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او برگزار شده است. انتقادها و تمجیدهای فراوانی از آثار، آراء و تأثیراتی که وی در دهه‌های متمادی بر ایران داشته است، صورت گرفته است.

او در سن 43 سالگی در انگلیس درگذشت و پیکرش در نزدیکی حرم زینب (س) در دمشق سوریه دفن شده است.

در ادامه مقاله چند نمونه پیام درگذشت دکتر شریعتی را تقدیم شما می کنیم.

برخی از آثار دکتر علی شریعتی

با مخاطب های آشنا

خودسازی انقلابی

ابوذر

بازگشت به خویشتن

فاطمه، فاطمه است

ما و اقبال

تاریخ تمدن

چه باید کرد؟

انسان 

انسان بی خود

گفتگوهای تنهایی

آثار جوانی

تشیع علوی و تشیع صفوی


جملات زیبای دکتر شریعتی

 چند نمونه پیام درگذشت دکتر شریعتی را که در ادامه می خوانید، می توانید برای دوستان و هکاران خود ارسال کنید:

وقتی‌که دیگر نبود

من به بودنش نیازمند شدم

وقتی‌که دیگر رفت

من به‌انتظار آمدنش نشستم

وقتی که دیگر نمی‌توانست مرا دوست بدارد

من او را دوست داشتم

وقتی که او تمام کرد

من شروع کردم

وقتی که او تمام شد

من آغاز کردم

چه سخت است تنها متولد شدن

مثل تنها زندگی کردن است

مثل تنها مردن


می‌خواستم زندگی کنم، راهم را بستند

ستایش کردم، گفتند خرافات است

عاشق شدم، گفتند دروغ است

گریستم، گفتند بهانه است

خندیدم، گفتند دیوانه است

دنیا را نگه‌ دارید، می‌خواهم پیاده شوم


من چیستم؟

لبخند پر ملامت پاییزی غروب

در جستجوی شب

که یک شبنم فتاده به چنگ شب حیات

گمنام و بی‌نشان

در آرزوی سر زدن آفتاب مرگ


از دیده به جاش اشک خون می‌آید

دل خون شده، از دیده برون می‌آید

دل خون شد از این غصه که از قصه عشق

می‌دید که آهنگ جنون می‌آید

پیامک درگذشت دکتر شریعتی

خدایا آتش مقدس شک را

آنچنان در من بیفروز

تا همه یقین‌هایی را

که در من نقش کرده‌اند بسوزد

وآنگاه از پس توده این خاکستر

لبخند مهر او بر لب‌های صبح یقین

شسته از هر غبار طلوع کند


مبارزه هرقدر صعب

صعود را ادامه بده

شاید قله تنها در یک قدمی تو باشد

و بدان آنان که آفتاب را به زندگی دیگران ارزانی می‌دارند

نمی‌توا‌نند خود از آن بی‌بهره باشند


خدایا

به من توفیق تلاش در شکست

صبر در نومیدی

رفتن بی‌همراه

جهاد بی‌سلاح

کار بی‌پاداش

فداکاری در سکوت

دین بی‌دنیا

عظمت بی‌نام

خدمت بی‌نان

ایمان بی‌ریا

خوبی بی‌نمود

مناعت بی‌غرور

عشق بی‌هوس

تنهایی در انبوه جمعیت

و دوست داشتن بی‌آنکه دوست بداند

روزی کن (دکتر علی شریعتی)

متن مناسبت درگذشت دکتر شریعتی

در ادامه چند نمونه پیام درگذشت دکتر شریعتی را می خوانیم:

تو مي‌تواني هرگونه بودن را که بخواهي باشي، انتخاب کني. اما آزادي انتخاب تو در چارچوب حدود انسان بودن محصور است. با هر انتخابي بايد انسان بودن نيز همراه باشد و

گرنه ديگر از آزادي و انتخاب سخن گفتن بي‌معني است.

سالروز درگذشت دکتر شریعتی تسلیت باد


انسان يعني چه؟ انسان موجودي است که آگاهي دارد و مي‌آفريند و تعصب مي‌ورزد، و مي‌پرستد، و انتظار مي‌کشد، و هميشه جوياي مطلق است.

انسان در زير بار سنگين موفقيت‌هايش دارد مسخ مي‌شود. علم امروز انسان را دارد به يک حيوان قدرت‌مند بدل مي‌کند. تو، هر چه مي‌خواهي باشی، باش، اما… آدم باش…

سالروز درگذشت دکتر شریعتی مبارک باد


هر انسان، کتابی است، چشم به راه خواننده‌اش.
سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی تسلیت باد


به انسانی که گرسنه است، از معنویت سخن گفتن و از کمال ارزش‌های اخلاقی دم زدن، فریب و فاجعه است…

سالروز درگذشت متفکر بزرگ دکتر شریعتی تسلیت باد


انسان، هرچه خودآگاه‌تر می‌شود، تمایل به رفاه، خو گرفتن با روزمرگی و لذت زندگی و آرامش خوشبختی و رضایت از سیری و پری خویش را از دست می‌دهد و «نی»ای می‌شود بر لب های زندگی نالان، از «خالی وجود» خویش آگاه، هستی‌اش «غم اینجا ماندن» ناله دردآلود غربت و عشق پیمودن راه خونینی که به نیستان خویش می‌پیوندد.

سالروز وفات دکتر شریعتی

انسان معتقد و مسئول، برای دشنام‌هایش نیز ارج و حرمت قائل است و من هرگز آن را در نثار به کسانی که اساساً وجود ندارند، تباه نمی‌کنم.

درگذشت دکتر شریعتی تسلیت باد


عشق، جنون است و جنون چیزی جز خرابی و پریشانی “فهمیدن” و “اندیشیدن” نیست. اما دوست داشتن، در اوج معراج‌اش، از سر حد عقل فراتر می‌رود و فهمیدن و اندیشیدن را نیز از زمین می‌کند و با خود به قله بلند اشراق می‌برد. عشق زیبایی‌های دلخواه را در دوست می‌آفریند و دوست داشتن زیبایی‌های دلخواه را در ” دوست ” می‌بیند و می‌یابد.

سالروز درگذشت دکتر شریعتی را خدمت شما تسلیت می گوییم.


خدایا، آتش مقدس شک را آن چنان در من بیفروز تا همه یقین‌هایی را که در من نقش کرده‌اند، بسوزد! و آنگاه از پس توده این خاکستر، لبخند مهراوه بر لب‌های صبح یقینی، شسته از هر غبار طلوع کند.

سالروز درگشت دکتر شریعتی بر شما فرهیخته گرامی تسلیت باد


حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود اما افسوس که به جای افکارش زخم‌های تنش را نشان مان دادند و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند.

دکتر علی شریعتی


محبت آرام و پاکی میان دو دوست، پس از شست و شوی غباری که بر دل‌هایشان نشسته بوده است، تندتر و سوزنده‌تر می‌شود.
دکتر شریعتی


این موجود انسانی چه شگفت مخلوقی است! گاهی در پستی چنان می شود که هیچ جانور کثیفی به او نمی‌رسد، و گاه در عظمت تا آنجا اوج می‌گیرد که در خیال نیز نمی‌گنجد.

دکتر علی شریعتی


سوسیالیسم راستین، که جامعه‌ای بی‌طبقه می‌سازد، بدون مذهب ممکن نیست؛ زیرا انسان‌ها اگر به مرحله‌ای از رشد اخلاقی و کمال معنوی نرسند که بتوانند به خاطر برابری انسان‌ها از حق خود چشم پوشند و به مرحلهٔ ماوراء مادی «ایثار» برسند، جامعه‌ای برابر را نمی‌توان ساخت.

سالروز درگذشت دکتر شریعتی تسلیت باد

کلام آخر

درگذشت دکتر شریعتی هنوز بعد از سال ها، مورد توجه اهالی فکر و اندیشه است و برای گرامی داشت یاد وخاطره این اندیشمند بزرگ، مراسم و یادبود و سخنرانی ها برپا می شود. در سایت سیگنال پیام درگذشت دکتر شریعتی را به صورت رسمی و ادبی تقدیم شما کردیم.

اگر برای مناسبت های مختلف به متن های زیبا، رسمی، ادبی و شاعرانه نیاز دارید می توانید از بخش بلاگ سایت سامانه پیامکی سیگنال دریافت کنید

مقالات مرتبط