اهمیت تربیت در آموزش و پرورش

اهمیت تربیت در آموزش و پرورش

اصول درست تربیت در آموزش و پرورش برای رشد فکری و روحی بسیار مؤثر است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند معنی تربیت صرفاً انتقال اطلاعات است. برای توضیح بیشتر در این مورد مثالی برایتان می‌آوریم.

کارتون ای­کیوسان را یادتان هست؟ شخصیت اصلی در هر قسمت این کارتون با حل کردن یک معمای سخت همه را متعجب می­‌کند. در قسمت­‌های مختلف ای­کیوسان هر زمانی که در سختی حل معما به بن­‌بست می­‌رسد، صحنه‌­ای از کودکی خود را به یاد می‌­آورد. در این صحنه ای­کیوسان کوچک زمین خورده و گریه می­‌کند. از مادرش می­‌خواهد که او را از روی زمین بلند کند. اما مادر که می­‌داند فرزندش به تنهایی توان بلند شدن را دارد اهمیتی نمی‌­دهد. ای­کیوسان بیشتر تمارض می­‌کند اما مادر همچنان بی­‌اعتنا است. او همچنان روی زمین نشسته است تا این که بعد از چند ساعت رعدوبرق می‌گیرد و باران می‌بارد. او که ترسیده است حالا مجبور می­‌شود از روی زمین بلند شود. دوان‌دوان خودش را از حیاط به خانه می‌­رساند و با ناباری می‌­بیند که مادرش پشت پنجره ایستاده و انتظار او را می­‌کشد.

به این ترتیب متوجه می­‌شود در همه این لحظات مادر او را زیر نظر داشته و به هیچ عنوان فراموشش نکرده است. اما این رفتار به خاطر درسی بود که مادر می­‌خواست به او بدهد. اگر در هر کاری به کودکان کمک شود توانایی آنها پرورش پیدا نمی‌کند. اغلب کسانی که در بزرگسالی به مشکل برمی‌خوردند در کودکی توسط والدین خود بیش از حد حمایت شده‌اند و حتی انجام کارهای شخصی کوچک نیز به خودشان واگذار نشده است.

در آینده زمانی که ای­کیوسان نوجوان شده درسی را که از این رفتار گرفته به یاد می‌­آورد. مادر با رفتارش برای همیشه به اون فهماند که باید در رویارویی با مشکلات مقاوم باشد و برای رسیدن به هدف از همه توانش استفاده کند. همین باعث ­شد او هیچ­‌وقت شکست را قبول نکند. به این صورت افسانه باهوش­‌ترین پسر آن سرزمین شکل گرفت.همان‌طور که می‌بینید تربیت انسان به نشستن در کلاس درس خلاصه نمی‌­شود.

نقش آموزش و پرورش در تربیت

یکی از انواع تربیت در آموزش و پرورش این است که به کودکان فکر کردن را بیاموزید. متأسفانه اغلب در جمع خانواده‌ها کودکی محبوب است که بدون چون و چرا دستورات را بپذیرد و اطاعت کند. در صورتی که برتری  انسان نسبت به فرشته در این است که انسان مجبور به اطاعت نیست. ذات انسان پرسش‌گر است و در مورد چرایی مطالب تحقیق می‌کند. در قرآن بارها آمده است آیا نمی‌اندیشید؟

این روش فکر کردن از کودکی در انسان وجود دارد و رفتار بزرگ‌ترها تعیین می‌کند که تا چه اندازه رشد کند. آموزش‌های امروزی طوری طراحی شده‌اند که اطلاعات به آسانی در اختیار کودک قرار نگیرند بلکه به او کمک شود که خودش به نتیجه درست برسد. این سبک آموزش در شکل‌گیری شخصیت فرد مؤثر است.

آموزش و پرورش

سن و سال مناسب برای تعلیم و تربیت

براستی که انسان از چه سنی در زندگی آماده تربیت و آموزش دیدن می‌شود و در چه سنی آموزش برای او کافی است؟ ماجرای لحظات آخر زندگی ابوریحان بیرونی را شنیده‌اید؟ ابوریحان بیرونی در لحظات آخر زندگی دنبال جواب سؤالی بود و معتقد بود اگر بدانم و بمیرد بهتر است تا ندانم و بمیرد. درست است که شروع رسمی تحصیلات از هفت سالگی آغاز می‌­شود و معلمان هم مثل دیگر مشاغل جامعه در سن معلومی بازنشسته می­‌شوند؛ اما تربیت انسان از لحظه تولد آغاز می­‌شود و تا لحظه مرگ ادامه دارد.

به طورکلی درست است که آموزش دیدن در هر سن و سالی شایسته است اما در سنین پایین­تر اهمیت بیشتری دارد تربیت در کودکان اساس تفکر آنها را در آینده مشخص می­‌کند. نحوه رویارویی با مشکلات زندگی، نوع استدلال­‌های بشر در مورد مسائل مختلف هر چند در طول زندگی ممکن است بارها تغییر کند اما پایه اصلی آن در سال‌های اولیه زندگی فرد گذاشته می‌شود و انسان‌­ها تا آخر عمر تربیت نخستین را فراموش نمی‌­کنند.

اصول مهم تربیتی

از جمله عناصر اصلی تربیت روش تربیت کردن است. نحوه تربیت مخصوصاً در سن کودکی باید به طور غیر مستقیم باشد. پدر و مادر در تمامی ساعات زیر ذره بین کودکان هستند و در صورتی که رفتاری زشت یا زیبا چند بار از پدر و مادر یا بزرگ­ترهای نزدیک دیده شد به الگوی کودک تبدیل می­‌شود.

از دیگر عناصر اصلی تربیت اصول تربیتی است. نداشتن اصول مشترک ضربه­‌های بزرگی به کودک می‌­زند و افکار او را دچار تناقض می‌­کند. بنابراین اطرافیان کودک باید اصول مشترکی در رفتار خود داشته باشند.

توصیه اخلاقی برای تربیت

پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه وآله در مورد اخلاق در تربیت و آموزش و پرورش می‌فرمایند:

” با کسی که به او دانش می‌­آموزید و کسی که از او دانش می­‌آموزید نرمخو باشید. ”

در ادامه به جملاتی در مورد تربیت اشاره می‌­کنیم.

پیامک تربیت در آموزش و پرورش

پیامک تربیت شماره 1

شما می­‌توانید بالاتر از پرورش دهندگان خود قرار بگیرید.

پیامک تربیت شماره 2

آینده کودکان بسته به تربیت پدر و مادر است.

پیامک تربیت شماره 3

نخستین وظیفه هر فرد آن است که  استعدادهای خود را پرورش دهد و از توانایی‌های خویش استفاده کند.

پیامک آموزش و پرورش شماره 4

آدمی شاگردی است که درد و اندوه او را آموزش می‌­دهد و هیچ‌­کس بدون احساس این آموزگار قادر به شناسایی خود نیست.

پیامک آموزش و پرورش شماره 5

در تعلیم و تربیت ذهن به تدریج از تجربه­‌های علمی به نظریه­‌های عقلانی تجربه معنوی و سپس به سوی خدا رهسپار می­‌شود.

پیامک اخلاق در تربیت و آموزش و پرورش  شماره 6

فراموش نکنیم که حق‌شناسی نشانه‌­ای از آموزش درست است پس اگر از فرزندانمان توقع حق‌شناسی داریم باید آنها را حق شناس تربیت کنیم.

اهمیت آموزش

پیامک تربیت در آموزش و پرورش شماره 7

وظیفه آموزش این است که ذهن­‌های خالی را به ذهن­‌های باز تبدیل کند نه ذهن­‌های پر.

پیامک نقش آموزش و پرورش در تربیت شماره 8

هدف بزرگ آموزش و پرورش باید تربیت قوای ذهنی باشد نه انباشتن مغز با دانسته­‌ها و اندوخته‌های دیگر.

پیامک تربیت شماره 9

در طبیعت و اخلاق انسان هیچ ضعف و انحرافی نیست که با تربیت مناسب درست نشود.

پیامک آموزش و پرورش شماره 10

انسان نادان در دوردست‌­ها به دنبال شادی می‌­گردد اما انسان دانا آن را در زیر پاهای خود پرورش می­‌دهد.

پیامک نقش آموزش و پرورش در تربیت شماره 11

تربیت احمق به همان اندازه بی‌نتیجه است که بخواهیم با صابون، ذغال را سفید کنیم.

پیامک تربیت شماره 12

چرا از فرزندانی که خود آنها را قدر ناشناس پرورش داده و تربیت کرده ایم، گله مندیم؟

پیامک تربیت در آموزش و پرورش شماره 13

هیچ­‌گاه اثرات خوب تعلیم و تربیت مادرم را از دست نخواهم داد.

جمع­­‌بندی

انسان­ آگاه در هر سنی به دنبال آموزش دیدن و اضافه کردن اطلاعاتش است. برای یادگیری هیچ­‌وقت دیر نیست. تأثیرگذارترین شخص در زندگی شما چه کسی بوده است نام او را در قسمت نظرات بنویسید.

مقالات مرتبط

اگر سوال یا نظری دارید با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر برای “ اهمیت تربیت در آموزش و پرورش

کتاب باز

پاسخ

بسیار زیبا جذاب